Slankenyt

Hvis du melder ud at du gerne vil slanke dig, vil du med garanti få tonsvis af slankeråd fra alle som du nævner det for. Desværre er der en del myter i omløb, som du skal passe på hvis du gerne vil slanke dig. Vi tager her nogle af de mest gængse myter under behandling.

Fedt i maden feder
Så simpelt er det slet ikke. Der findes nemlig flere forskellige typer fedt og nogle af disse typer er nødvendige for kroppen og hjælper dig tværtimod til at tabe dig. Den fedt du skal holde dig fra findes især i madvarer som chips, kager og fastfood, da den øger dit kolesteroltal. Den gode sunde fedt findes for eksempel i nødder, avocado og laks.

Drop de små snacks
Den kan være en god idé med nogle små snacks i løbet af dagen. Det skal naturligvis ikke være chips eller chokolade du spiser. Derimod skal det være ting som nødder, bananer, yoghurt og frugt. Disse hjælper dig til at holde dit blodsukker stabilt i løbet af dagen. De gør også at du ikke er så sulten når du når til et af de store måltider, at du spiser alt for store portioner.

Alle kalorier feder
Alle kalorier er ikke ens. For eksempel vil 50 kalorier fra et æble være langt sundere for dig end 50 kalorier fra en kage. Det afhænger af hvilken type kalorier det er, hvornår du indtager den og hvordan din fysiske form er.

Spis kun proteiner
En af de store trends inden for vægttab er i disse år proteinkurer. Udelukkende at satser på proteiner er ikke sundt for kroppen. Kroppen har brug for en varieret kost hvor både proteiner, fedt og kulhydrater indgår. Spise du kun proteiner får din krop ikke nok fibre og vil også mangle forskellige antioxydanter, som du vil få fra kulhydraterne.

Du forbrænder mere på en tom mave
Det er langt fra en god idé at for eksempel træne på en tom mave. Kroppen har ikke noget i maven den kan hente energi fra. De fleste vil nok tro at den vil hente energien fra fedtdepoterne, men reelt begynder den at tære på muskelmassen, som netop er med til at forbrænde energi. Læg derfor motionen efter du har spist eller spis noget frugt inden du starter i form af en banan, fersken eller mango og eventuelt et lille stykke mørk chokolade.

Du kan slappe af fra kuren i weekenden
Hvis du holder din kur i løbet af ugen vil du typisk have tabt et enkelt kilo. Der skal dog ikke drikkes ret meget alkohol, spises god mad, og søde sager i weekenden før du har taget det kilo på du har kæmpet for at tabe i løbet af ugen. Derfor kan du ikke bare give los i weekenden.

Hold dig helt væk fra junkfood og slik
Det kan dog også blive for kedeligt. Får du aldrig slik eller kage bliver det simpelthen for surt at være på kur, og chancerne for at du løber sur i kuren og opgiver øges. Derfor skal du også give dig selv lov til at belønne dig selv med lidt lækkert en gang imellem. Det skal naturligvis ikke være hver dag.

Spis så få kalorier som muligt
Dette råd vil give den stik modsatte virkning end den ønskede. Hvis kroppen ikke får nok næring, vil den tro at den sulter og derfor nedsætte forbrændingen. Det er bedre at skære dit daglige kalorieindtag ned med 500 kalorier og motionere lidt mere. Det vil give et vægttab på ca. et halv kilo om ugen. Til gengæld vil dette vægttab så også holde i længden.

Vej dig hele tiden
En undersøgelse fra University of Zürich viser at kvinder der hele tiden har fokus på tallet på vægten ikke har så stor succes med deres slankekur og lettere falder tilbage til gamle uvaner, end dem som i stedet for dem, der først og fremmest tænker på selve processen.

 

Var ovenstående brugbart? Så del det med dine venner