Slankenyt

Har du forsøgt al muligt, men er den mave stadigvæk ikke flad? Så har vi her samlet nogle forklaringer på hvorfor din mave ikke bliver flad og ligner modellerne i bladene.

Du bliver ældre
Med alderen har vi brug for færre kalorier på grund af at vores stofskifte falder, så når vi i vores ungdom kan spise næsten alt uden at tage på, skal vi med aldren passe mere og mere på hvor mange kalorier man indtager. For kvinder kan overgangsalderen også betyde at man tager mere på især på maven og det er desværre svært at slippe af med igen.

Du træner forkert
Hvis du først og fremmest foretager konditionstræning er det godt for dit hjerte og dit blodomløb, men hvis du gerne vil have en flad mave er du også nød til at styrketræne. Muskler hjælper dig til at forbrænde mere, da de forbrænder flere kalorier end fedt.

Du er stresset
Hvis du er stresset øges mængden af kortisol i din krop. Dette vil få din krop til at optage mere fedt og klamre sig til det. Desuden vil stress lettere få dig til at spise hurtige og tomme kalorier. Det er derfor vigtigt at du arbejder på at reducere mængden af stress både privat og arbejdsmæssigt.

Du får ikke nok søvn
Hvis du ikke sover nok, bør du overveje om du kan komme til at få mere søvn. Flere undersøgelser peger på at folk der ikke får mindst 6 timers søvn hver nat, har en større sandsynlighed for at tage på i vægt end dem, som får mere end 6 timers søvn.

Du er æbleformet
Nogle mennesker er genetisk disponeret for at fedtet sætter sig på maven og taljen i stedet for på lårene. Er du et af disse mennesker kan det være ekstra svært at tabe dig på maven, men det er ikke umuligt. Du kommer bare til at arbejde hårdere for det end andre.

Du spiser ikke den rigtige type fedt
Mættet fedt vil have en tendens at sætte sig på maven. Mættet fedt stammer fra dyr og du finder det blandt andet i mælkefedt, fedt kød og smør. Enkeltumættet fedt har ikke den samme tendens og du finder dette i olivenolie og avocado. Det samme gælder for visse typer af flerumættede fedtstoffer som du finder i valnødder, solsikkekerner, og fede fisk som laks. Disse kan i mindre portioner være sunde for din krop blandt andet på grund af deres anti-inflammatoriske egenskaber.

Du skal dog være klar over at hvis du vil tabe dig skal du holde igen med alle typer fedt, da de øger dit kalorieindtag.

 

Var ovenstående brugbart? Så del det med dine venner