Slankenyt

Ny forskning afslører hvorfor nogle mennesker er slankere end andre. Måske spiser du allerede sundt og dyrker masser af motion, men alligevel ser nålen på badevægten ikke ud til at rykke sig ud af stedet. Ny forskning viser at det i så fald kan være en god ide at kigge på dit søvnmønster i stedet.

Forskerne kiggede på 300 kvinder imellem 17 og 26 år og fulgte dem i flere uger. Man målte blandt andet deres kropskomposition, deres bevægelser i løbet af dagen, deres søvnmøster om natten og i det hele taget overvågede man dem grundigt.

Resultatet af undersøgelsen viste at kvinder der varierede deres sengetid med mere end 90 minutter i løbet af ugen havde et højre kropsfedtniveau end dem der varierede deres sengetid med mindre end 60 minutter.

Det viste sig også at de kvinder som sov mindre end 6 en halv time havde et højere niveau af kropsfedt end dem som sov 8 en halv time eller mere.

Resultatet viser at det er vigtigt med et regelmæssigt søvnmønster og at man får den nødvendige søvn. Grunden er at søvnen reducerer mængden af det sultregulerende hormon leptin og man vil derfor være mindre sulten den næste dag, lige som man vil have mindre risiko for at falde i ved at spise et stykke kage eller slik i løbet af dagen fordi man er småsulten.

Du kan forbedre dine nattesøvn ved at dyrke motion og sørge for at dit soveværelse er mørkt og stille. Især i sommerhalvåret kan det være godt at blinde vinduerne af, så du ikke bliver vækket tidligt om morgen af solen.

Var ovenstående brugbart? Så del det med dine venner