Slankenyt

Er du til søde sager kan være surt at være på slankekur, fordi der skal ikke spises mange søde sager før din kur er smadret fuldstændigt.

Problemet er at de søde sager indeholder meget høje mængder energi. Dette skyldes dels de høje sukkermængder, men også at der for det meste er bundet temmelig store mængder fedt i de søde sager. Fedt er også meget energirigt, så dette er en meget uheldig combination.

Problemet er også at meget af energien betegnes som tomme kalorier, hvilket vil sige at fødevaren kun bidrager med energi og ikke med næringsstoffer. Faktisk indeholder 1 gram fedt 9 kalorier og 1 gram sukker 4 kalorier. Derfor anbefaler Fødevarestyrelsen at kun 10% af det daglige kalorieindtag stammer fra denne type fødevarer, hvilket svarer til 50g sukker. Dette svarer reelt til at drikke en halv liter sodavand. Så vil have indtaget hele dagens ration. Det vil sige at ved selv små portioner vil du indtage mere end du har behov for.

Du skal derfor altid holde igen når du spiser søde sager. Lad for eksempel være med at spise søde sager når du er sulten. Vælg kager med omhun. Vælg kager som indeholder frugt, bær, grøntsager eller nødder. Disse er ofte mere luftige og har en lettere struktur så de er mindre energiholdige end de mere tunge kager.

Vælg kager eller slik som indeholder mørk chokolade af god kvalitet. Denne indeholder stoffer som stimulerer hjernens belønningscentre, så man er mindre tilbøjelig til at spise for meget.

Du kan se hvor meget energi almindeligt slik og søde sager indeholder på denne side.

Var ovenstående brugbart? Så del det med dine venner