Slankenyt

Når du begynder på en kur, er du ofte fuld af håb og tro på resultatet. Som tiden går kan det komme til at knibe med motivationen, så her vil vi kigge lidt på hvordan du kan holde dig motiveret.

Den oprindelige betydning af motivation er "noget som give anledning til bevægelse." I dag vil vi sige at det betyder noget som får dig til at ændre retning og bevæger dig et nyt sted hen som person.

En forudsætning er at du kan se en mening med at ændre din livsstil, som for eksempel ændre dine kostvaner, motionere noget mere eller holde op med at ryge.

Ønsket om ændringer kommer typisk for du føler at den nuværende situation ikke er tilfredsstillende. Måske gisper du efter vejret når du har taget trapperne, så du beslutter dig for at komme i bedre form.

Desværre er der en ting som kan komme i vejen for din for motivation og det er din tålmodighed.

Når du vælger at ændre vaner forventer du at opnå et bestemt mål. Den kan være at kunne tage trapperne uden at blive forpustet, at kunne passe dine bukser igennem eller noget helt andet.

Men du vil også have en forventning om at resultatet står mål med din indsats. Det vil sige at hvis du arbejder hårdt for at nå et mål, så forventer du også at nå målet hurtigere.

Det er ofte her at det går galt for dem, der forsøger sig med en slankekur. De tror at desto mere de træner og desto mere de kontrollerer deres kostvaner, desto hurtigere vil de få resultater eller at de vil få endnu bedre resultater.

Kommer resultaterne så ikke helt så hurtigt som vi har forventet, eller er resultaterne ikke så imponerende som vi havde forventet, så er det er let at miste motivationen.

Du skal derfor overveje om tegn på utålmodighed ikke er tegn på at du tager for hårdt fat. Måske synes du at de nye vaner bare skal overståes så du kan vende tilbage til de gamle vaner, selv om det var dem som i første omgang var skyld i din utilfredshed.

Bliver du utålmodig skal du overveje hvad du kan gøre for at gøre de nye vaner lettere og mere behagelige for dig.

En anden ting du skal være opmærksom på, er at vi ofte har en tendens til at sammenligne os med andre og sammenligne vores egne resultater med andres.

Du kan hurtigt blive frustreret hvis andre i din omgangskreds har tabt sig nemt og hurtigt mens din egen bagevægt står stille. Så er det let at komme i tvivl om du gør det rigtige eller gør tingene godt nok. Dette kan naturligvis hurtigt få motivationen til at forsvinde.

I sådanne tilfælde skal du huske at du ikke skal sammenligne dig med andre, men holde skarpt øje med dine egne resultater. Du kan eventuelt sammenligne hastigheden af dit vægttab med andre gange du har været på kur, eller du kan sammenligne din krop med hvordan de tidligere har set ud.

Hsuk at det er bedre at gøre tingene i dit eget tempo og at du ikke presser dig selv, så du mister motivationen. Det er bedre at være længere om at nå målet end at opgive på halvvejen fordi du mister motivationen fordi du er for ambitiøst.

Var ovenstående brugbart? Så del det med dine venner