Slankenyt

Julen er fyldt med lækkerier og fed mad og man kan hurtigt nå at have øget sin vægt med 2 eller 3 kilo når man når til nytår. Derfor kommer vi her med nogle tips til hvordan du kan holde vægten i ro i julen.

Lav selv julemaden
Hvis du selv laver julemaden har du selv indflydelse på hvad der kommer i maden. Det betyder at du kan bruge små knep til at gøre maden lidt mindre tung. Du kan for eksempel bruge en fedtfattig fløde til den brune sovs, erstatte sukkeret i småkagerne med Sukrin. Der er således mange muligheder for at gøre maden sundere. Husk også på at hvis du lever sundt i løbet af ugen, er du bedre forberedt til at klare weekendens julefrokoster.

Pas på med kalorierne i det du drikker
Med til juletraditionerne hører drikkevarer som gløgg, snaps og juleøl og her kan du spare dig selv for en hel del kalorier hvis du er forsigtig med hvad du drikker. Et glas gløgg vil indeholde flere kalorier end et almindeligt glas rødvin, da der både er rosiner og mandler.

Et råd som du sikkert har hørt masser af gange allerede er at drikke et glas vand mellem hver drink/øl/vin. Dette giver flere fordele, da du sandsynligvis ender med at drikke mindre alkohol og dermed indtager færre kalorier. Men desuden vil du også spise færre chips og julegodter i løbet af aftenen og du undgår at du falder i og spiser usund natmad. Skal du selv betale drikkevarerne vil du også spare penge. Endelig vil tømmermændene dagen efter ikke være så stærke.

Lidt men godt
I juletiden kan det være nemt at miste overblikket på grund af alle de søde sager man kan købe. En måde at undgå at miste overblikket er at beslutte sig for en ting man vil hygge sig med den pågældende aften. Hvis du vælger æbleskiver, skal du ikke både købe æbleskiver, brændte mandler, dadler mv.

Køb eventuelt også mindre portioner selv om butikken reklamerer med at du vil spare penge hvis du køber en større portion. Vælg eventuelt en lidt bedre kvalitet i stedet. Du vil alligevel ikke synes at det er lækkert hvis du har proppet dig og du vil ikke have nydt det på samme måde.

Hold igen med tilbehøret
Til julemaden kommer der rigtigt meget tilbehør, hvor du kan spare dig selv for nogle kalorier ved at hold igen på tilbehøret. Drop flødeskummet til den varme kakao, tag lidt færre kartofler, og/eller lad være med at komme så meget sovs på, lad være med at spise rosinerne og mandlerne i gløggen, bland hvidvinen op med lidt dansk vand og du kan sikkert finde på mange flere ting.

Vær aktiv
På mange arbejdspladser bliver der ekstra meget at se til op julen, lige som man har travlt med at jule derhjemme og gøre klar til julen. Derfor kan det være fristende at springe over med motionen. Her er det vigtigt at du holder fast og sørger for at få sat tid af til motion i kalenderen.

Desuden kan du lægge skjult motion ind i din hverdag. Det kan for eksempel være at altid tage trappen i stedet for elevatoren, eller hvis du har nogle telefonsamtaler du have klaret, så at gå en tur imens.

Husk morgenmaden
Starter du dagen med en sund og fornuftig morgenmad, er der meget større sandsynlighed for at du holder fast resten af dagen. Det kan være nogle kogte æg eller en omelet serveret med agurk eller tomat og eventuelt med et stykke brød til. Det giver god energi og du undgår at fald i og købe noget sødt i løbet af dagen.

Vi håber at dette har givet dig nogle ideer til hvordan du kan undgå at tage på i løbet julen.

Var ovenstående brugbart? Så del det med dine venner