Slankenyt

Det har vist sig at være endda meget svært at få overvægtige børn til at tabe sig. Således er antallet af overvægtige danske børn tredoblet i løbet af de sidste 30 år. Desværre har man ikke haft stor succes med at få dem til at opnå et varigt vægttab.

Indtil nu hvor det ser ud til at man på børneafdelingen på Holbæk Sygehus har knækket koden til at opnå et varigt vægttab hos børnene. Man har således behandlet 1.200 børn i alderen 3-22 år. Af disse er det lykkes at få 80% til at opnå et varigt vægttab. Problemet er nemlig ikke så meget at få børnene at tabe sig, men at få dem til at bibeholde vægttabet.har indtil nu været meget svært. Lægerne i Holbæk valgte derfor at betragte fedme som en kronisk sygdom og dette ser ud til at have givet pote.

Man er således meget stolte over resultaterne, da det kræver en særlig pædagogik, dyb forståelse for de hormonelle processer, og livsstilsændringer der ofte er meget store for både børnene og deres familier. Behandlingerne og livsstilsændringerne skal derfor skræddersys til hvert barn og deres familier.

Man håber at resultaterne vil kunne bruges over hele verden til at bekæmpe den globale fedmeepidemi.

Livsstilsændringerne skræddersys for hvert barn, men her bringes et eksempel, der også kan bruges som inspiration for mange voksne, der ønsker at tabe sig.

  • Som morgenmad erstattes muesli eller frugtyoghurt med havregrød, kød eller fisk.
  • Til frokost spises mørkt brød, kød, fisk og grøntsager i stedet for fast food.
  • Der er ingen gryder og pander ved bordet og alle portioner serveres i køkkenet.
  • På middagstallerekn skal halvdelen være grøntsager, en fjerdedel ris, pasta eller kartoffel og en fjerdedel kød eller fisk.
  • Før der serveres anden gang skal man vente i 20 min for at kroppen kan nå at mærke om den har fået nok.
  • Sørg for at føle dig tilfreds efter hvert måltid.
  • Maks to stykker frugt om dagen.
  • En gang om måneden kan man tillade sig at spise fast food.
  • Der spises kun slik en gang om ugen.
  • Det samme gælder for snacks.
  • Drikkevarer som juice, isthe, kakao, sodavand, limonade, saftevand begrænses til en halv liter om ugen.
  • Vælg at gå eller cykle til skole.
  • Meld dig til et sportshold.
  • Sørg for at bevæge dig efter skole.
  • Begræns brugen af computer, tv, tablet mv. til maksimum to timer om dagen.
  • Tænd ikke computer eller tv før end efter kl. 17.
  • Gå i seng i ordentlig tid og gør det på samme tid hver dag.

Voksne kan udskifte "skole" med "arbejde" eller lignende.

Var ovenstående brugbart? Så del det med dine venner