Slankenyt

Denne slankekur har været meget kontroversielt lige siden den blev introduceret af dr. Robert Atkins i 1972, men blev først rigtig populær i 90'erne.

Atkins-kuren bandlyser fødevarer der indeholder store mængder af kulhydrater som brød, ris, pasta, kartofler og stivelsesholdige grøntsager. Teorien bag kuren er at kulhydraterne øger mængden af blodsukker og får kroppen til at producere mere insulin. Dette forhindre kroppen i at nedbryde fedt, hvilket fører til at man tager på i vægt. Er man på slankekur betyder det at kulhydraterne forhindrer at man taber sig selv om man synes at man gør alt det rigtige.

Atkins-kuren er naturligvis blevet meget populær hos de som er glade for kød, æg, ost og smør. Man siger at de oplever et vægttab på 1-2 kilo om ugen uden at føle sig sultne. Effekten skyldes blandt andet den proteinrige kost, der mætter mere end kulhydrater og derfor fører til at man automatisk spiser mindre.

Atkins-kuren har dog også sine kritikere. Mange peger at manglen på brød, ris, pasta, kartofler, frugt, grønt og juice fører til at man kommer til at mangle vigtige næringsstoffer, vitaminer og mineraler som man får netop fra disse fødevarer. Kuren kan også føre til forstoppelse, da kosten er fattig på fibre. En bivirkning ved kuren er at ens ånde kan få en acetonelignende lugt. Dette skyldes at fedtforbrændingen resulterer i ketonstoffer. Endelig skal man være opmærksom på at manglen på kulhydrater har en negativ påvirkning på  ens præstationsevne på mentalt og fysisk. Der er også set nogle som har fået kramper, muskelsvaghed og kramper.

Atkins-kuren er især perfekt til dem der elsker kød, men din krop kommer til at savner grøntsager og fibre. Den kan dog især bruges til at sparke en slankekur i gang, hvor du så derefter kan gå en mere varieret vej.

Var ovenstående brugbart? Så del det med dine venner