Slankenyt

Lad os se lidt på hvordan du faster på effektivt og sundt.

Inden du begynder at faste
Det er vigtigt at du er sund og rask når du går i gang med at faste. Først og fremmest må du ikke faste hvis du gerne vil være gravid eller allerede er gravid. Det samme gælder hvis du har diabetes, hvis du allerede er tynd, lider af spiseforstyrrelser eller lider af en anden sygdom. Børn må naturligvis ikke faste. Er du i tvivl så tal med din læge. Faktisk er det en god ide at gå til lægen og få målt blodtryk, kolesteroltal mv., så du kan se hvordan de er blevet påvirket af din faste.

Varighed
Der er flere forskellige holdninger til hvor længe man bør faste. Nogle diætister og ernæringseksperter er mere forsigtige end andre. En af guruerne inden for fastekure - Brad Pilon - har opstillet nogle simple tommelfingerregler for hvor længe du bør faste. Faster du hyppigt hvilket vil sige 5-7 gange per uge bør du maksimalt faste 12-16 timer per gang. Faster du moderat hver uge hvilket vil sige 3-4 gange kan hver fasteperiode vare 16-20 timer og faster du kun nogle få gange per uge, det vil sige 1-2 gange så kan fasten vare 20-24 timer. Faster du 1-2 gange per måned kan du endda faster 24-72 timer. Brad Pilon er af den opfattelse at fastekurer som varer længere end dette kun må ske under lægeligt opsyn. En del andre ernæringseksperter er dog af den mening at en fastekur maksimalt må være på to dage, da kroppen så vil begynde at nedbryde muskelvæv, da den ikke har mere energi.

Andre ernæringseksperter er dog mere konservative og er af den holding at man altid skal have flere normale dage end fastedage. Nogle mener f.eks. at forholdet skal være 4:3 i spisedagens favør. Andre er endda mere konservative og mener at en fasteperiode aldrig bør være på mere end 10-15 timer. Frygten er at kroppen ved længere fasteperioder vil begynde at tære på vores magre væv som eksempelvis vores muskler.

Sørg for at drikke
I forbindelse med en faste skal du drikke mere end du plejer, da du ikke får væske igennem din mad. Du skal naturligvis vælge drikkevarer som ikke indeholder kalorier. Vand er således et godt valg, men også kaffe (sort uden sukker, mælk, fløde mv.), te eller evt. light sodavand. Vær dog opmærksom på at det sidste indeholder kunstige sødemidler og nogle af disse har været beskyldt for at gøre folk mere sultne og få dem til at spise mere, så pas på med light sodavand.

Spis sundt
Mange af fastekurene "sælges" på at man kan spise alt hvad man har lyst til når man ikke spiser. Der er dog gode grunde til at være forsigtigt med dette. For det første forsvinder en del af gevinsten ved at faste, så man ikke opnår det vægttab man havde forventet. For det andet får du ikke vigtige næringsstoffer når du faster, og det er derfor ekstra vigtigt at få dem i din spiseperiode. Så derfor skal du spise sundt og varieret og følge de almindelige kostråd.

Sørg for at få næring
Som sagt så får du ikke noget næring når du faster, så derfor er det meget vigtigt at du får masser af næring, når du må spise. Du skal især passe på med de kurer hvor vinduet hvor du må spise er så lille at det svært at nå at få nok næringsstoffer. Er det tilladt at spise at spise let i fasteperioden, så sørg for at spise måltider, der er både protein- og grøntsagsrige.

Placer fastetiderne på strategiske tidspunkter
Læg fasteperioderne på eksempelvis dage hvor du har travlt og derfor ikke har tid til at spise alligevel, eller hvor der sker ting som kan få dig til at glemme at du er i gang med at faste. Til gengæld kan det være svært at faste på dage eller tidspunkter hvor du skal til fester eller sociale arrangementer hvor alle andre har travlt med at spise og måske især usunde ting, som kager, slik mv.

Sult
Når du faster kan det være en trøst at tænke på at sulten ikke bliver værre i løbet af dagen. Det kommer snarere i bølger og forsvinder igen.

Var ovenstående brugbart? Så del det med dine venner