Slankenyt

Periodisk faste er for alvor slået igennem i Danmark. Ideen om enkelte slankeråd, som det er nemt at forstå og lette at følge tiltaler rigtig mange danskere som er blevet trætte af kalorietællingen.

 

Princippet er så enkelt at de fleste hurtigt kan sætte sig i kuren, da man skaber et kalorieunderskud ved at faste en periode og spise normalt i resten af tiden. Fastekurene kommer i flere varianter fra de hårde hvor du kun spiser hver anden dag til dem hvor du kun spiser kalorielet noget af dagen, men må spise normalt resten af dagen. Især kvinder er på en konstant diæt - i hvert fald mentalt, og kan dermed føle en lettelse over at kunne slippe for hele tiden at tænke på hvor mange kalorier, der er i de fødevarer de spiser.

Det er dog ikke alle diætister som er lige begejstret for fastekurene. Blandt kritikpunkterne er at disse kurer ikke har fokus på sund kost. Ideen er netop at i den periode hvor man ikke faster kan man fortsætte med sine synder. En anden bekymring er at hvis  man faster for længe ad gangen vil man begynde at nedbryde muskelvæv i stedet at forbrænde fedt.

Andre er dog meget mere positive over for fastekurene. Disse påpeger at faste er direkte sundt for kroppen. Blandt andet er der undersøgelser, som viser at faste nedsætter kolesterolniveauet og blodtrykket. Samtidig er der tegn på at faste kan nedsætte aldringen. De gør dog opmærksom at man uden for fasten skal spise sundt og varieret, da man har brug for næringsstofferne som man ikke har indtaget i fasteperioden.

Blandt de mest kendte kurer finder du 5:2 Kuren - spise i 5 dage og faste i 2 dage, 16:8 Kuren - 16 timers faste om dagen, Faste hver anden dag, Krigerdiæten - spis 1 måltid om dagen, og 1 dags kuren.

Vi kan også anbefale dig at læse en tidligere artikel om hvordan du faster hver anden dag.

Var ovenstående brugbart? Så del det med dine venner