Slankenyt

En af de nyeste fasteslankekure er 5:2 kuren der er opfundet af Michael Mosley, der er læge og tv-vært. Kuren er hurtigt blevet meget populær rundt om i verden. Kuren går ud på at du spiser normalt i 5 af ugens dage og faster let i 2 af ugens dage. Kuren er en af de mildere former for slankekure og du kan forvente at tabe dig ca. et halvt kilo om ugen.

Nedenfor kan du se et forslag til hvordan du kan fordele dagene i løbet af ugen og hvor meget du bør spise på fastedagene

 

  Kvinde Mand
Mandag Normalt Normalt
Tirsdag 500 kalorier 600 kalorier
Onsdag Normalt Normalt
Torsdag Normalt Normalt
Fredag 500 kalorier 600 kalorier
Lørdag Normalt Normalt
Søndag Normalt Normalt

Som du kan se vil du kunne spise normalt i weekenden, da fastedagene er tirsdag og fredag. Husk på at denne slankekur kun virker hvis du ikke grovæder i de dage, hvor du kan spise normalt. På fastedagene skal du spise ca. en fjerdedel af hvad du normal skal spise hvilket vil sige 500 kalorier for kvinder og 600 kalorier for mænd. På fastedagene kan du frit bestemme hvornår du vil spise i løbet af dagen, men det frarådes at du spiser hele dagen.

Især på fastedagene er det vigtigt at du spiser fødevarer som giver størst mulig mæthedsfornemmelse, men du skal helst også spise sundt de andre dage. På fastedagene skal din kost derfor først og fremmest bestå af kød, frugt og grønt. Frugt og grønt er proteinrigt og også lav-glykæmisk hvilket sikrer at blodsukkeret ikke stiger for meget når du spiser på fastedagene.

Du kan læse mere om 5:2 kuren i bogen "5:2 Kuren" netop er blevet oversat til dansk og udgivet på Politikens Forlag.

Du kan finde opskrifter til 5:2 kuren her

Var ovenstående brugbart? Så del det med dine venner