Slankenyt

Der netop udkommet en ny bog om Dukan-diæten på det danske marked. Dukan-diæten har længe været kendt i udlandet og har opnået stor popularitet i blandt andet USA.

Bøgerne om Dukan diæten er således solgt i over 2,5 mill eksemplarer på verdensplan. Dukan diæten lover således et vægttab på to til fem kilo pr. uge. Dette er mere end hvad mange andre slankekurer lover. Dukan-diæten er udviklet af den franske læge Pierre Dukan.

Når man har fulgt diæten kan man i den sidste fase spise alt hvad man har lyst til, hvis man sørger for at afsætte en dag om ugen til kun at spise protein. Dette er en sikkerhedsforanstaltning, som skal hindre tilbagefald. Ifølge Pierre Dukan kan man i starten af kuren opleve træthed og forstoppelsen da kroppen endnu har vænnet sig til kostomlægningen, men han mener at dette er ganske ufarligt og henviser til kure som han betragter som vanvittige. Dette er kure som citronkuren, kålsuppekuren og Beverly Hills-kuren, hvor man ensidigt satser på bestemte fødevarer som f.eks eksotiske frugter. Problemet med disse kure er at de ikke tilføjer kroppen protein. Kroppen har brug for at få tilført protein mindst hver 8 time, da kroppen ikke selv kan producere protein. Sker dette ikke vil den når den går ind i den niende time uden protein begynde at muskler og hud. Resultatet er at man taber muskelmasse, huden bliver glansløs, håret tørt, neglene skøre og at knoglerne afkalkes.  Man kan derfor øge risikoen for at man får knogleskørhed. Pierre Dukan er selv af den opfattelse at hans kur er den kur, som giver mindst risiko for at man mindsker muskelmasse.

Dukan-diæten er dog også blevet kritiseret. Kritikken har blandt andet gået på at kuren især i starten er meget ensidig, så man risikerer at komme til at mangle vigtige mineraler og vitaminer og at kosten i forskellige faser er ret ensidig. Endelig har nogle også fremhævet at Dukan-diæten kan være ret dyr, da de fødevare, som indgår i kuren er temmelig dyre.

 Dukan-diæten er inddelt i fire faser.

Angrebsfasen
  • Har en varighed på mellem en og 10 dage, men det anbefales at den er på fem dage.
  • Dukan-diæten lover at hvis man lader angrebsfasen vare i 5 dage, så vil man tage 2 - 3,5 kg.
  • Den fase skal virke motiverende, da du taber dig meget på kort tid.
  • Du må i denne fase spise alt hvad du kan af magert kød der naturligvis tilberedes uden fedtstof, alle slags fisk og skaldyr, magert skinke- og kyllingepålæg, indmad som lever, tunge og nyre, alt fjerkræ undtage and og gås men du må ikke spise skinder, æg, fedtfattige mælkeprodukter og vegetabilske proteiner.
  • Husk at du skal drikke halvanden liter vand om dage.
  • Husk at spise halvanden teskefuld havreklid per dag.
  • Du skal regne med at gå 20 min om dagen.
  • Du må gerne drikke kaffe og te men du skal bruge sødemiddel i stedet for eventuelt sukker.
  • Du kan gøre maden mere spændende ved at krydre den med sennep (men med måde), eddike, salt, krydderier, citron, krydderurter og pickles.
Vekseldiæt
  • Det er i denne fase hvor du opnår det største vægttab.
  • Du kan spise det samme som i den første fase.
  • Du kan spise udvalgte grønsager fra liste med 28 grøntsager. Blandt disse er porre, kål, tomater, agurker, radiser, selleri, salat, spinat, asparges, grønne bønner og peberfrugter.
  • Det bedste er at man i 5 dage spiser som i den første fase - det vil sige kun proteiner, og i fem dage grøntsager og proteiner.
  • Gå ca. 25 min hver dag.
Konsolideringsdiæt
  • Denne fase skal vare 10 dage for hvert kilo du har tabt i de to foregående faser. Hvis du har tabt 12 kg skal denne fase vare 120 dage.
  • Du må spise det samme som i de to foregående faser.
  • Nu må du også spise et stykke frugt, to stykker mørkt brød samt 40 gram ost hver dag.
  • Derudover to portioner stivelsesrige fødevarer om ugen.
  • Du kan også spise lam og flæskesteg hvis du holder dig til de magre stykker.
  • Du kan indføre et festmåltid om ugen. Her kan du spise hvad du har lyst til
  • En dag om ugen skal du spise som i den første fase. Torsdag anbefales, men hvis en anden dag er bedre så vælg den.
  • Du skal stadigvæk gå 25 min. om dagen.
Permanent stabiliseringsdiæt
  • Denne gælder resten af livet.
  • Du må i seks af ugens syv dage spise hvad du har lyst til.
  • Du må dog ikke falde tilbage til gamle vaner.
  • Du fortsat have en fast protein dag.
  • Husk dine 3 teskefulde hvedeklid om dagen.
  • Sørg for at gå 20 min om dagen.

Var ovenstående brugbart? Så del det med dine venner