Slankenyt

Den nyeste forskning viser at den bedste metode til at opnå et varigt vægttab er at finde ud af hvorfor de ekstra kilo kom på i første omgang.

Man mener at den mest almindelige form for spiseforstyrrelse i Danmark er overspisning. Således er ca. 30 procent af dem, der er i behandling for overvægt, overspisere. Ser man på den, som bliver opereret for fedme, er tallet 49 procent. Amerikanske eksperter vurderer at 75 procent af al overspisning skyldes depression, kedsomhed, stress og nedtrykthed.

Marie Steenberger har skrevet bogen "Spis efter din kvindetype" forklarer at vi spiser efter følelserne. Internationale studier viser således at vi spiser meget mere når der er følelser involveret, og derfor er det nødvendigt at tage følelserne i betragtning når man skal opnå varigt vægttab. Således har mange været på slankekur 10-15 år uden at det er lykkedes for dem at tabe de ekstra kilo. Endda selv om de ved alt om hvad man skal spise, hvornår og hvordan.

Generelt kan man spørge sig selv om strenge kure hjælper. Må man ikke spise chokolade, chips, slik eller kage vil man netop få ekstra meget lyst til dem. Det viser sig gang på gang at alt det man taber sig, det tager man på igen fordi man ikke omlagt sin livsstil i den grad der nødvendigt for at undgå at tage på. Det er derfor vigtigt at se på hvad der ligger bag at man spiser som man gøre eller har den livsstil man har.

Kigger du på de bagvedliggende årsager, bliver du i stand til kun at spise når du er rigtig sulten og at lade fornuften råde så du ikke kaster dig over en hel pose chips eller spise en hel plade chokolade. Det er denne viden der holder på den lange bane.

Marie Steenberger har analyseret alle hendes klienter og er kommet frem til fem typer. Det betyder dog ikke at er 100% en bestemt type. Tværtimod kan typerne sagtens overlappe hinanden.  Du eksempelvis være primært trøstespiser men samtidig have træk fra for eksempel sukkerspiseren og overspiseren. Situationen er heller ikke permanent. Det kan nemt ændre sig alt efter hvor du er i livet og hvad dit problem er lige her og nu. Desuden kan man arbejde på flere forskellige niveauer. Man kan nøjes med at kigge på den rent ernæringsmæssige, men man kan også gå dybere og kigge på det psykologiske. Det gælder om at lære kroppen at kende og være i stand til at mærke hvornår man er mæt.

De fem typer er hastespiseren, overspiseren, trøstespiseren, pleaserspiseren og sukkerspiseren. Læs mere om den enkelte type ved at klikke på navnent.

 

 

Var ovenstående brugbart? Så del det med dine venner